Hvorfor fokus på
ledelse og trivsel?

Sådan tænker jeg trivsel

Trivsel handler ikke om, at det altid skal være sjovt at gå på arbejde. Det er herligt, når arbejdsdagen er sjov og fornøjelig, men det er ikke målet i sig selv. Målet når vi går på arbejde er, at vi løfter de opgaver, som vi er ansat til.

Trivsel har gode kår, når man som ansat netop oplever at have mulighed for at løfte det vi er ansat til; når retning, rammer, råderum og relationer er på plads.  Disse faktorer lagt sammen med en oplevelse af, at der er balance mellem de ressourcer, man oplever at have til rådighed, og de krav der stilles til en i jobbet, giver et godt fundament for trivsel. 

Ledelsens rolle

Trivsel opstår i et komplekst samspil mellem den enkelte medarbejder, de grupper vedkommende navigerer i, den ledelse der udspiller sig, og den organisation man agerer i. Ledelsen har et særligt ansvar, når der skal skabes rammer og kultur, hvor ressourcer og krav balanceres, og hvor de ansatte har mulighed for at løfte de opgaver, de er ansat til. Det er en stor og kontinuerlig opgave, og der er behov for at ledelse på alle niveauer støttes i at kunne løfte opgaven. 

”Når jeg har skulle gøre brug af Heidis kompetencer har jeg altid følt mig som centrum i hendes verden, magen til nærvær og oprigtig interesse i at hjælpe, vejlede, råde, supervisere, coache, har jeg sjældent oplevet hos nogen andre…. Heidi står som et meget klart fagligt fyrtårn inden for organisatorisk humanistisk udvikling i verdensklasse”.

— Brian Winther. Områdeleder hos ZBC.